تبلیغات
کمپلکس امید - روش های تصمیم گیری،در تصمیم گیری مشکل دارید؟
 
کمپلکس امید
درباره وبلاگ


Complex ( ترکیبی)

* دشتی سبز و پر از گلهای زیبا و خوشبو و هوای خنک و دلپذیر از طرف رودی روان و سکوتی محض و صدای عاشق پرندگان خوش ذوق

* برای راحتی در دستیابی به مطلب مورد نظرتان ، کلمه کلیدی یا جمله مورد نظرتان را در کادر جستجو وبلاگ ، جستجو کنید.(تاریخ تولد وبلاگ، 1392/5/5 می باشد)

*

مدیر وبلاگ : امید
نویسندگان
زندگی در درون خود مسائل و مشكلاتی به همراه دارد كه مستلزم وجود رقابت و كشمكش است. لحظاتی را به خاطر آورید كه با مشكلی مواجه شده و باید تصمیم خود را بگیرید . زمانی كه تصمیم خود را انتخاب كردید چه احساسی را تجربه می‌كنید؟ اگرهمچنان معضلات زندگیتان حل نشده باقی بماند و هیچگونه تصمیمی برای حل كردن آن نگیرید چه احساسی خواهید داشت؟



هر یك از ما در طول روز با مشكلات متعددی روبرو خواهیم شد. از مساله‌ی ساده‌ای مثل ناهار چه بخوریم تا مسائلی چون مشكلاتی كه با همسر یا رئیس خود دارید، همگی نیاز به انتخاب راه حل و تصمیمی دارد كه آنها را حل كند.

برای رسیدن به اهداف خود باید بهترین تصمیمات را بگیرید. هرچند هوشمندانه نباشد. در واقع ، همگی ما تجاربی از تصمیم‌گیری غلط داریم كه به پیامدهای ناخوشایندی منتهی شده است.

برخی از تصمیمات غلط درباره موضوعات، كم اهمیت ، و پیامد آن چندان جدی نبوده یا زیاد طول نمی‌كشد؛ ولی تصمیمات مهمی در زندگی وجود دارد كه اگر غلط انجام شود پیامد بد آن تا آخر عمر باقی خواهد ماند.

اکنون روش های تصمیم گیری را با هم مرور میکنیم:
1-تصمیم‌گیری احساسی: مبنا این است كه احساس ما چه چیز را درست می‌داند؟ در اینجا تاكید بر حس درونی، ترجیحات ذهنی و ارزش‌های ماست. ملاك این است كه چه حسی داریم نه اینكه چه فكری داریم؟! 

2-تصمیم‌گیری اجتنابی: فرد یا لزوم تصمیم‌گیری را انكار می‌كند یا امیدوار است كه همه چیز خود به خود درست شده، یا به تكنیك‌های به تاخیر انداختن مثل امروز و فردا متوسل می‌شود. در اینجا هدف، حفظ آسایش روان‌شناختی كوتاه‌مدت، به هزینه‌ای گزاف است.

3- تصمیم‌گیری تكانه ای: فرد به سرعت و برمبنای اتفاقات ناگهانی تصمیم گرفته و هیچ‌گونه ارزیابی منطقی از حقایق ندارد.

4- تصمیم گیری مطیعانه: فرد بر اساس انتظارات دیگران تصمیم می‌گیرد. ویژگی اصلی این شیوه انفعال است. به گونه‌ای كه فرد اجازه می‌دهد دیگران برای وی تصمیم بگیرند.

5- تصمیم گیری گوش به زنگی: فرد به قدری برای تصمیم‌گیری دچار اضطراب می‌شود كه كارایی وی برای یك تصمیم خوب كاهش می‌یابد. در اینجا فرد نمی‌تواند اطلاعات مریوطه را ارزیابی كند و به قدری در جزئیات فرو می‌رود كه اصل را از دست می‌دهد.
 
6- تصمیم گیری اخلاقی: مبنای تصمیم یك منبع اخلاقی است كه می‌تواند به تعلیمات مذهبی مربوط باشد و یا اگر فرد مذهبی نباشد بر اساس اصول اخلاقی شخصی تصمیم می‌گیرد.

7-تصمیم گیری منطقی: فرد به طور بی‌طرفانه و منطقی تمامی اطلاعات مهمی كه به تصمیم مربوط است را ارزیابی كرده و سپس با توجه به اهداف خود بهترین انتخاب را بر‌می‌گزیند.

 

برای تصمیم گیری ابتدا باید راه‌حل‌های مختلفی را بدست آورده سپس از بین راه‌حل‌های مربوطه بهترین راه‌حل را انتخاب كنیم، سپس راه‌حل‌های مختلف را با هم مقایسه كرده تا بدانیم كدام یك از همه بهتر است ؟ و برای این كار باید از خود سوال كنیم اگر از این راه‌حل استفاده كنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پیامد آن چه خواهد بود؟واقعیت این است كه هر كاری كه انجام می‌دهیم نتایج یا پیامدهای دارد و اگر یاد بگیریم كه قبل از انجام نتیجه‌آن را پیش بینی كنیم آن وقت كمتر دچار اشتباه خواهیم شد.

در تصمیم‌گیری، فرد با مشكلی روبروست كه برای آن چندین پاسخ وجود دارد فرد باید شهامت انتخاب یك گزینه از بین گزینه‌های موجود را داشته باشد . اما در حل مساله فرد با موقعیتی روبرو است كه هیچ جوابی برای آن نداشته و حل آن مستلزم استفاده از دانش‌ و اصول آموخته شده‌ی قبلی در تركیبی تازه است.

مراحل تصمیم گیری منطقی‌
1- مواجه شدن با تصمیم: با اطلاعات راجع به خطرات سیگار باید مواجه شده و بخواهیم كه تغییر كنیم . تصمیمات باید واضح بوده كلی و مبهم نباشد مثل اینكه « من از سیگار كشیدن ناراضی هستم».

2- خلق حق انتخاب‌ و جمع‌آوری اطلاعات: باید بدانیم همه‌ی انتخاب‌ها سیاه، سفید، روشن و بدیهی نبوده و باید انتخاب‌های زیادی ایجاد كنیم .

3- ارزیابی پیامدهای پیش بینی شده : پیامدهای منفی و مثبت، كوتاه مدت و بلند مدت را برای خود و دیگران ارزیابی كنیم.

4- متعهد كردن خود به یك تصمیم: با بیان اهداف و پاداش‌های احتمالی و رعایت هماهنگی با ارزش‌ها و وارسی كردن آنها بهترین انتخاب را برگزینیم.

5- طرح ریزی برای چگونگی اجرای تصمیم: چهارچوب زمانی برای اجرای تصیم در نظر گرفته، موانع را پیش بینی نموده كارها را انجام داده و منابع حمایت كننده را تعیین می‌كنیم . 

6- اجرای تصمیم: با تعیین بهترین زمان برای اجرا، اضطراب و تعارضات موجود با اجرای تصمیم از بین می‌رود.

 

7- ارزیابی پیامدهای واقعی اجرای تصمیم: برای تعدیل كردن پیامدها باید نسبت به بازخوردها انعطاف داشته و با پردازش منطقی اطلاعات، با ناامیدی و سایر پیامدها كنار بیاییم.
( این مهارت به ما كمك می‌كند تا به نحو موثرتری در مورد مسائل زندگیمان تصمیم بگیریم . اگر از ابتدا بتوانیم فعالانه تصمیم گیری كرده، جوانب مختلف انتخاب‌ را بررسی و پیامدهای هر انتخاب را ارزیابی نماییم، مسلماً در سطوح بالاتری از بهداشت روانی قرار خواهیم گرفت).





نوع مطلب : مشاوره خانواده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :